COURSE OF STUDY / SEPTEMBER 2016

Design Bootcamp

Design Bootcamp var et højniveaus intensivt kursus på 8 uger fra School of Motion  henvendte mod at blive endnu bedre til at løse mine kunders design problemer i forhold til motion graphics. Som jeg tog da jeg mener at jo bedre designet er jo bedre fortæller og visueliser, kommunikere og illustrere kundens problem og bliver til den historie der er hver at fortælle. Samt man kan altid blive bedre og gøre mere. Så da jeg er typen der altid er på søgen efter det bedst mulige resultat og løsning for mine kunder var det, det hele vær!

Der var forventede og kræved både blod og tår. Så jeg havde i perioden primært lukkede med ind i en hule og sagde farvel til sol og sommer, for at blive bedre.

Forløbet forgik online med ofte flere timeres materiale, læsningen og tutorial som skulle ses udover 2 opgaver som skulle løses om ugen. Der til fungerede det med et forum hvor jeg var tilknyttet en personlig tutor som gave person kritik og feedback på en løsningen.

Neden for kan i see nogle af mine design løsninger fra forløbet.

Learned: Art Direction & Design for and in motion graphics

Tools: Photoshop, Ilustrator, InDesign, Cinema 4D

My Process

00 Evaluation

Den første opgave var en evalueringen opgave for at de kunne definere de forskellige deltagers niveau.
Hvor opgaven var at lave en intro for en promo for Twitch til en fiktiv DotA 2 tunering kaldet “The Supernova Cup” hvor vi skulle aflevere 4 design boards der viser overgangen fra video til Title Carded med information. Hvor de ønskede at man skulle kunne se at afsenderen var Twitch i identiteten.
Jeg lavet en del reseach, fandt inspiration og lavede moodboard og kom frem til denne løsningn

02_JensUllerup_v2
03_JensUllerup_v2
04_JensUllerup_v2
04_JensUllerup

01 Tokyo Throwdown - Title Design

Første opgave var at lave Title/Logo design forslag til et fiktivt tv show for Fox kaldt “Urban Freestyle: Tokyo Throwdown” Hvor identiteten skulle være inspireret at lokationen og være “sexet”
Der skulle laves en del forskellige forslag så en evt. kunde havde noget at vælge i mellems.
Jeg kig straks i gang med min research. Valgte at prøve nogle meget forkellige muligheder, udfordre mig selv til at experimenter mere og prøve løsninger som jeg normalt ikke ville prøve.

10_JensUllerup
06_JensUllerup
07_JensUllerup
08_JensUllerup
03_JensUllerup
02_JensUllerup
05_JensUllerup
04_JensUllerup-1
01_JensUllerup

02 Tokyo Throwdown

Det første design emne som vi fokuserede på var vigtigheden i at lave gennemførst research, inspiration og hvordan man bruger det i sin arbejdsprocess for at skabe bedre mood der vil løse en kundes brief of ønsker bedre.

Denne opgave var en opfølgning af opgave 01 hvor logo designet skulle inkorporeret i 4-6 design boards der vist hvordan show openeren kom til at se ud. Det var et krav at der skulle vise eksempler hvordan evt. green-screen footages var inkorporeret. Skulle være inspirerer af lokationen og føles sexet.

Efter min research og en del skrottede forsøg da jeg gerne ville skabe en unik og sexet løsningen som ikke var præget af for mange klicheer. At koge det ned til en identitet byggede på en linje og simple elementer med doublet exposier. Der med enkle identitet elementer indikeret lokationen og det sexede fremtræden i en stærk, ren æstetik.

01_JensUllerup-1
02_JensUllerup-1
03_JensUllerup-1
04_JensUllerup-2
05_JensUllerup-1
06_JensUllerup-1

03 Exploration 100

I dette forløb forkusered vi yderliger på at blive endnu bedre til at arbejde med farver, values, negativ space og lære at kunne se value forskelle. Hvor vi skulle begynde på at arbejde med styleframe fremlæggelse. Vi arbejde med gode måde at gøre sine kunder glade med gode præsentation og valg muligheder. 

Så første del af opgaven bestod af at lave 2 forskellige forslag på styleframes og moodboard til en fictive promo for Nasa til deres “Expedition 100” til mars hvor vi havde fået leveret en offline hvor vi kunne se hvor grafikken skulle indgå. Dette var mine to forslag.

03_Jensullerup_style1
03_Jensullerup_style2

04 Exploration 100

I anden del af opgaven skulle vi vælge hvilken af en stile man ønsked at arbejde videre med hvor jeg valgte at arbejde videre med min “Option 1”. Vi skulle nu levere flere mere uddybende board/styelframes så “kunden” kunne se hvordan alle de forskellige typer elementer i den visuelle identitet kom til at se ud. Som skulle være i form af 6 frames.

Boards: Intro, title card, in between, title card versionering, Main title + tune in, Sender.

03_ExporationIntro9
03_ExporationTitleCard1_2
03_ExporationTitleCard2_6
03_ExporationBetween3
03_Exporation100_title1
03_Exporation100_Sender

05 Sprint

Her handle det om at lave at lave Mockup’s af reklamer og moodboard’s baseret på god research og som følger brandets identitet og i dens ånd.

05_JensUllerup_mood1_frame_v1_02
05_JensUllerup_moodboard1_v1
05_JensUllerup_moodboard2_v1

06 Diesel

Vi skulle her prøver at arbejde at bruge det vi havde lært på et andet brand med en helt anden attitude, stadig baseret på god research og som følger brandets identitet og i dens ånd.

06_JensUllerup_01
06_JensUllerup_02
06_JensUllerup_03
06_JensUllerup_04
06_JensUllerup_05
06_JensUllerup_06

07 12KM

Så kom det til deciplin at lave styleframe/board med fokus på at fange stemninger. Her på en fiktiv filmen trailer hvor der kan være en helt anden stil og tone samt mulighere for hvad man kan og må. Vi fik tildelt nogle frames fra filmen som vi kunne tage udgangspunkt og en brief om hvilken stemning der skulle rammes.

sc1-1
sc2-1
sc3-1
sc4-1
sc5-1
sc6-1

08 Everlearn

Her arbejde vi med mere historie baseret fortællinger i explainer video universet og vi uden referencer skulle skabe alle grafik ellementer og sammenhæng til et script. Stadig baseret på god research og som følger brandets identitet og i dens ånd.

08_JensUllerup_01
08_JensUllerup_02
08_JensUllerup_03
08_JensUllerup_04
08_JensUllerup_05
08_JensUllerup_06-1

09 Converse

Her skulle vi lære hvordan man laver og finder på design boards til en logo animation, baseret på god research og som følger brandets identitet og i dens ånd.

Artboard-1
Artboard-2
Artboard-3
Artboard-4

10 IBM - Smart City

Vores sidste store opgave var at lave styleframes/boards til en hel/længere explainer video eller et fuldt projekt, hvor dog illustrationerne var lavet på forhånd som vi kunne tage udgangspunkt i, samt god måder at præsentere sine frame på.

sc-1
sc-2
sc-3
sc-4
sc-5
sc-6
sc-7
sc-8
sc-9
sc-10
sc-11
sc-12
sc-13
sc-14
sc-15
sc-16
sc-17
sc-18
sc-19
sc-20
sc-21